sunnuntai 15. huhtikuuta 2012

Leikkaus tulossa

Minä olen menossa vatsalaukun ohitusleikkaukseen (GBP, gastric by pass), eli kansankielellä lihavuusleikkaukseen. Leikkaus tehdään yksityisellä klinikalla ja se maksaa minulle sievoisen summan. Ei ole olemassa takuita siitä, että se PCOS:n poistaisi. Mikäli leikkaus ei tuohon sairauteen vaikuta, se vaikuttaa kuitenkin muuhun elämääni.
Alkuvalmistelut ovat kovasti jo käynnissä. Ensi viikolla on ravitsemusterapeutin aika, sitä seuraavalla tehdään gastroskopia. Leikkauspäivä on touko/kesäkuun vaihteessa. Jännittää, hirvittää, kauhistuttaa, mutta toisaalta odotan todella innolla.

9 kommenttia:

Wee2be kirjoitti...

Ensimmäisenä otan osaa lapsettomuuteesi ja siihen suruun, jota kannat asian tiimoilta.. Olen niin samassa veneessä, jätin ehkäisyn tosin jo vuonna tammikuussa 2001, mutta kuitenkin.. yli 10 vuotta tätä p*skaa.. joten tunnen tuskasi ja toivon, että jonain päivänä pitkän pitkä odotuksesi palkitaan. <3

Tuo GBP on varmasti hyvä keino päästä lähemmäs sitä unelmaa. Painon saanti kuriin kuitenkin tasapainoittaa hormonitoimintaa, vaikkei itse sairaus paranisi, on hoitoja helmpompi toteuttaa.

Aikoinaan, 2004 ehkä.. kävimme ex-mieheni kanssa lapsettomuustutkimuksissa, miehellä hieman huonot simpat, minussa ei mitään vikaa - kuin ylipaino. Siitä lihoin vielä 40 kiloa masennuksessani, nyt olen todella paljon hoikempi kuin hakeutuessamme hoitoihin... Silloin sain kuulla paljon siitä, kuinka ylipaino vaikeuttaa raskaaksi tuloa hoitojenkin avulla.. :( Tunsin olevani.. Liian paksu äidiksi. :P

Mulle tehtiin GBP 2010 syksyllä ja en ole katunut sitä päivääkään sen jälkeen, kun karmivat kivut loppuivat (mulla oli hieman astetta hankalampi toimenpide isojen sappikivien vuoksi..) ja elän jokapäivä kuin uutta elämää.. Paino vaikuttaa niin moneen asiaan, ettei moni normipainoinen sitä edes pysty kuvittelemaan...

Tulipas tekstiä, sori :D Mutta tsemppiä ihan törkeän paljon!! Olen varmasti virtuaalina täällä tsemppaamassa ja seuraamassa matkaasi kohti Uuden elämäsi ensimmäistä päivää :)

J.B kirjoitti...

Minulle tuli tänään kuukausi täyteen leikkauksesta. Minäkin olin ihan kauhuissani, mutta kaikki meni hyvin, eikä leikkaus tuntunut missään. Vaikutukset on vielä vain toiveissa. Tsemppiä, kyllä se hyvin sujuu ja toivottavasti sillä on toivomasi vaikutus!

sallan kirjoitti...

Wee2be: Kiitos ihanista sanoistasi! Vertaistuki on sekä lapsettomuuden, että ylipainon kanssa todella tarpeen. Kuten sanoit, ei moni normaalipainoinen pysty edes kuvittelemaan mitä kaikkea rajoituksia ylipaino asettaa. Eikä niitä kaikki ylipainoisetkaan hoksaa. Luulen, että itsekin tajuaa vasta myöhemmin, että miten vaikeaa (tai jopa mahdotonta) jokin asia tällä painolla on. Sama juttu lapsettomuuden kanssa, sitä tuskaa ei moni ymmärrä.
Ihanaa ja aurinkoista kevättä! :)

sallan kirjoitti...

J.B. Onnea uuden elämän alkuun! :)
Kiva kuulla etten ole ainoa, jolla meinaa ramppikuume iskeä :D
Kiitos tsemppauksesta ja ihana kevättä!

Anonyymi kirjoitti...

Mua kiinnostaisi, että paljonko sun BMI on? Mullakin reilusti ylipainoa ja lapsettomuutta. Voimia!

sallan kirjoitti...

Anonyymi: Yli 50 on luku edelleen. Voisinkin tehdä tuohon sivupalkkiin seurantataulukon :)

Rasvamaksa kirjoitti...

Oletko lukenut Sophie Hexebergin kirjan "Ruualla terveeksi"? Kirjassa on kokonainen luku PCOS:ista. Itsellä myös PCOSin oireet mutta en ole käynyt gynellä asian tiimoilta. Itse parhaillaan laihdutan myöskin tulevaa raskautumista silmällä pitäen (BMI 40), paino laskee ja veriarvot ovat jo parantuneet - kuukautiseni olivat poissa kuukausia mutta tulivat ruokavaliomuutoksen myötä takaisin. Blogissani on enemmän juttua omasta projektistani.

M kirjoitti...

Minulla PCOS oireet hävinneet kokonaan kun olen liikunnalla ja täysin uusiksi menneellä ruokavaliolla pudottanut nyt 36kg. Tie on myös avautunut lapsettomuushoitoihin. Toivotaan siis parasta, että sulla myös oireet helpottaa. PCOS YLEENSÄ hälvenee laihduttamalla.

Anonyymi kirjoitti...

Miksi lääkäreitä demonisoidaan mikäli he sanovat tosiasian ääneen eli sen, ettei lihavasta ole hyväksi äidiksi?